مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد
سرخط خبرها

پارامترهای تورمی بازار مسکن در اولین ماه تابستان | رشد ۳۵۸ درصدی ارزش معاملات در تیرماه

  • کد خبر: ۳۶۴۴۸
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
پارامترهای تورمی بازار مسکن در اولین ماه تابستان | رشد ۳۵۸ درصدی ارزش معاملات در تیرماه
متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز روانی ۲۰ میلیون تومان عبور کرده است و انتظارات تورمی همچنان پابرجاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین فاکتور‌های اثرگذار بر تحولات اخیر شکل گرفته در بازار مسکن یعنی ثبت تورم ماهانه قیمتی به میزان ۱۰ درصد از یکسو و افزایش حجم معاملات از سوی دیگر حاکی از آن است که دست‌کم سه پارامتر تورمی در تیرماه نقش‌آفرینی کرده‌اند.
به گزارش شهرآرانیوز، پارامتر اول، «افزایش تقاضا در بازار معاملات» بوده است. بنابر گفته فعالان بازار مسکن، حجم حضور و ورود متقاضیان در بازار معاملاتی نسبت به یک ماه گذشته تفاوت چشمگیری داشته است، اما در این میان نکته قابل توجه درخصوص جنس متقاضیان خرید حاضر در بازار ملک است. به‌طوری‌که عمده متقاضیان خرید مسکن غیرمصرفی و افرادی هستند که به‌دنبال تبدیل به احسن کردن ملک خود به بازار وارد شده‌اند.

پارامتر دوم که بر تداوم روند افزایش قیمت در بازار مسکن اثرگذار بوده، کمبود فایل عرضه شده در بنگاه‌های املاک و سامانه‌های مجازی معرفی آپارتمان‌های آماده به فروش است. فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند همچون ماه‌های گذشته به دلیل بی‌ثباتی شرایط اقتصادی و نااطمینانی نسبت به شرایط بازار‌ها از جمله بازار مسکن، بخش عمده‌ای از سازنده‌ها و مالکان آپارتمان‌های مسکونی از فروش ملک خود منصرف شده و تمایل چندانی به عرضه فایل خود به بازار ندارند. در چنین فضایی، با وجود افزایش تقاضا حتی از جنس غیرمصرفی در بازار، حجم فایل‌های عرضه شده چندان مناسب نیست؛ بنابراین معدود فروشندگان حاضر در بازار، قیمت آپارتمان خود را افزایش می‌دهند.

اما علاوه بر این دو عامل، پارامتر مهم دیگر در تورم ملکی که برخلاف دو عامل نخست، عامل بیرونی اثرگذار بر رفتار متقاضیان و عرضه کنندگان محسوب می‌شود؛ ردیابی قیمتی فروشنده‌ها به شاخص و بازدهی بازار‌های رقیب است. بخش عمده‌ای از فروشندگان با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها در سایر بازار‌ها به ویژه بازار سهام، برای عقب نماندن از رشد قیمتی بازار مسکن، سعی می‌کنند قیمت‌های پیشنهادی خود را همپای سایر بازار‌ها افزایش دهند.

از این رو بخش عمده قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی مالکان و سازنده‌ها در ماه گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از میانگین قیمتی قطعی و ثبت شده در مناطق مختلف شهر تهران بالاتر بوده است. با این حال بررسی وضعیت معامله‌ای مناطق مختلف شهر تهران طی یک ماه ابتدایی فصل تابستان امسال حاکی از آن است که بخش عمده متقاضیانی که در این مقطع اقدام به خرید می‌کنند افرادی هستند که در حال تبدیل دارایی خود از سایر بازار‌ها هستند. به این معنا که بخش زیادی از سرمایه‌گذاران در سایر بازار‌ها همچون ارز، سکه، دلار، بورس یا حتی خودرو با کسب سود خرید کالا در این بازارها، پس از چندین ماه تصمیم گرفته‌اند دارایی خود را تبدیل به مسکن به‌عنوان دارایی بلندمدت کنند. در نتیجه با فروش دارایی خود بلافاصله در بازار معاملات مسکن حاضر و به خرید یک واحد مسکونی اقدام می‌کنند.

مسکن هم در تهران مرز روانی را شکست!

 
به این ترتیب متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز روانی ۲۰ میلیون تومان عبور کرده است و روند قیمتی در بازار مسکن ینز نشان می‌دهد همچنان انتظارات تورمی پابرجاست.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تیرماه در پایتخت ۲۰ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود که نسبت به ماه گذشته (خرداد ۹۹) رشد ۱۰ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تیرماه ۹۸) رشد ۵۴.۱ درصد داشته است.

همچنین تعداد مبایعه نامه‌ها در تیرماه امسال در تهران ۱۴ هزار و ۳۳۰ فقره بوده که نسبت به خرداد امسال ۲۹.۷ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۹۲.۶ درصد رشد داشته است. گران قیمت‌ترین منطقه تهران، منطقه یک با متوسط قیمت هر متر ۴۵ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. این در حالی است که ماه گذشته متوسط هر متر مسکن در این منطقه ۴۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده بود. منطقه سه نیز در تیرماه امسال با متوسط هر متر ۳۸ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان معادل ۵ میلیون تومان نسبت به ماه گذشته رشد قیمت داشته است.

ارزان‌ترین منطقه پایتخت، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۹ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان و پس از آن منطقه ۲۰ با متوسط قیمت ۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ با هزار و ۹۳۸ فقره و پس از آن مناطق ۴ و ۲ به ترتیب هزار و ۱۱۹ و هزار و ۷۹ فقره معامله مسکن قرار داشته است. کمترین تعداد معاملات مسکن به منطقه ۱۹ با ۷۳ فقره بود. این در حالی است که میانگین قیمت در این منطقه (۱۹) ۱۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان برآورد شده است.

ارزش ریالی معاملات مسکن در تیرماه امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که این شاخص در تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان تعیین شده است که رشد ۳۵۸ درصدی ارزش معاملات در تیرماه رقم خورده است. ضمن اینکه در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۶۰ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کل معاملات مسکن برآورد شده است.
 
منبع: اقتصادنیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->